Redovno koristite internet i bez istog bi danas bilo nezamislivo funkcionisati. Da li ste se ikada zapitali da li internet koristi Vas? Odgovor je potvrdan, vaši privatni podaci se koriste u razne svrhe.
Uzmimo za primjer najpopularniju socijalnu platformu na internetu – Facebook. Dobrovoljno ste rekli ko su vam prijatelji, čim se bavite, šta su vaša interesovanja, gdje radite, broj telefona. Sve ove informacije su dobrodošle raznim prevarantima, no to nije tema ovog bloga.
Prije svih Facebook vas iskorištava. Cijela platforma je zasnovana na efektivnom korištenju informacija vezanih za vas. Na osnovu prikupljenih informacija o vama Facebook kreira marketinšku kampanju koju će vam prezentovati tokom korištenja istog. Facebook ima ogromne kapacitete za prikupljenje, čuvanje i analizu podataka.
Danas se ove tehnologije mogu pronaći pod nazivom Big Data.
Big Data je pojam koji označava velike i kompleksne setove podataka, kod kojih tradicionalne aplikacije za obradu podataka nisu primjenljive. Te skupove podataka karakterišu raznovrsnost formata, velike brzine obrade i pristupa i veliki obim informacija.
Termin big data se često odnosi na upotrebu predikativne analitike ili drugih naprednih metoda za izdvajanje vrijednosti iz podataka, a ne samo na određenu veličinu skupa podataka. Big data koncept karakteriše prelazak sa relacionih na nerelacione baze podataka . Kao što su na primer Google Bigtable i Amazon Dynamo.
Jedno od rješenja za infrastukturu Big Data je softver otvorenog koda Hadoop.
Big Data pruža mogućnost obrade podataka u realnom vremenu, a pretraga se vrši korišćenjem Map reduce algoritma. Na primjer, rezultati pretrage u Google pretraživaču se dobijaju u milisekundama upravo zahvaljujući ovim tehnologijama.
Prilikom korištenja web pretraživača, socijalnih platformi, sistem analizira podatke prikupljene o vama te oglašivačima licitira mjesto za reklamu. Nakon licitacije sitem prikazuje reklamu najboljeg ponuđača. Cijeli proces se odvija u djeliću sekunde i potpuno je automatizovan.
Da li je ovaj vid iskorištavanja korisnika legalan?
O ovoj temi će se dugo voditi diskusije uglavnom se odgovor svede na “nije nelegalan” pošto ste prihvatili uslove korištenja tokom kreiranja profila. Ostaje na vama da donesete svoj stav na pitanje da li vam smeta što Facebook koristi vaše podatke?
Da li je dobro to što vam Facebook konstantno nudi proizvode koji vas zanimaju, ali i pronalazi prijatelje sa kojima ste davno izgubili kontakt, ili vam sve to daje osjećaj da vas posmatra Veliki Brat te da je Facebook postao previše moćan?!