DA LI POSTOJI RJEŠENJE ZA RANSOMWARE O KOJEM SE TOLIKO PRIČA OVIH DANA?

Ovih dana je dosta aktuelna priča o ransomware WannaCry napadu. Jutros mi piše kolga i pita: „imate li iskustva sa ransomware napadima? Kako ih rješavate?“. Kad se problem već desio, malo šta je moguće uraditi. Nameću se pitanja: „da li platiti za otkup podataka? je li tu kraj ili će mi tražiti još novca?“.  Možda se javi i neko kajanje: „Ajoj, što nisam…! ..kupio AV program, back-upovao podatke…“

Teleklik je kroz newslettere slao osnovne informacije o ransomware kao vrsti malicioznog software-a. Ponovićemo ovdje nekoliko koraka, odnosno NEKOLIKO SAVJETA KAKO IZBJEĆI VIRUSNI NAPAD. Kako biste izbjegli maliciozni napad ili se zaštitili nakon napada, stručnjaci savjetuju preduzimanje sljedećih koraka:

  1. Upotreba renomiranog Antivirusnog programa i Firewall-a. Održavanje Firewall uređaja i ažuran AV program su od kritičnog značaja za sprječavanje malicioznih napada (Teleklik preporučuje Bitdefender antivirusni program).
  2. Backup-ujte često. Važno je praviti kopije fajlova, bilo na eksternom hard disku, bilo online (Cloud) back-up. Ukoliko dođe do virusne infekcije računara, fleksibilniji ste u otklanjanju posljedica.
  3. Uključujte pop-up blocker. Pop-up stranice predstavljaju jedan od osnovnih načina za napad. Potrebno je izbjegavati slučajno klikanje na pop-up stranicu – potrebno ju je zatvoriti na “x”.
  4. Vježbajte predostrožnost. Potrebno je izbjegavati klikanje na linkove unutar sumnjivih mailova i na sumnjive web stranice.
  5. Isključite se sa Interneta. Ukoliko mislite da ste napravili “klik” koji može da Vas odvede u problem, isključite se sa Interneta. Ukoliko imate backup-ovane podatke, uvijek bezbrižno možete reinstalirati software.
  6. Obavjestite nadležne organe. Cyber napad koji je “otišao predaleko”, obavezno prijaviti Ministarstvu unutrašnjih poslova – Odjeljenju za sprječavanje visokotehnološkog kriminaliteta.

Sama upotreba antivirunsog software-a predstavlja osnovni nivo zaštite radnih stanica i servera. Veće firme I sistemi treba da se pobrinu i o firewall uređajima koji štite cjelokupnu mrežu. Međutim, ukoliko nismo uradili ništa po pitanju zaštite računara, mreže, onda možemo da razmislimo makar o zaštiti podataka.

Kako? Postoji jedan vrlo jednostavan način da firma smanji ili preduprijedi štetu. Treba da uradimo back-up podataka. Ukoliko se desi da nam neko I zaključa podatke, da mi jednostavno imamo opciju da dođemo do njih I da ucjenjivač nije u poziciji da nam iznuđuje novčanu naknadu kako bi smo povratili podatke.

 

Kako možemo raditi back-up podataka? Postoji nekoliko načina mogućnosti, a one se uglavnom zasnivaju na cloud servisima (mimo toga imamo primitivnu opcije narezivanja dvd-jeva ili svakodnevno pravljenje kopija na hard diskovima i sl.).

  1. Može se kod bilo koje provajder kuće zakupiti prostor na serveru – hosting, virtual private serevr.
  2. Možete kupiti online storage aplikacije kao što su Dropbox, Google Drive, Microsoft-ov One drive. Tu pospremate vaše podatke I ako se slučajno desi da vam neko upadne na računar ili mrežu, vaši podaci su back-upovani kod provajder kuće.

Upravo Microsoft ima jedan jako dobar proizvod koji se zove Office 365. Nabavkom Office 365 software-a rješavate nekoliko stvari: kupili ste legalizovani Mocrosoft Office, imate niz pogodnosti (djeljenje dokumenata, kalendara, sa kolegama, upotreba Skype za poslovne mogućnosti), ali najvažnije – imate 1TB prostora za svoje podatke kojima ovakve vrste problema ne mogu ništa. Microsoft je kompanija koja ima data centre širom svijeta, disaster recovery lokacija, visok nivo zaštite data centara i servera. Jednostavno šansa da baš u potpunosti ostanete bez svojih podataka su svedene na gotovo nemoguće.

Ovo je bio dobranamjerni članak koji se odnosi na aktualen problem. Svakako, ukoliko ste dobili inspiraciju da preduprijedite situaciju da upravo vi budete neko ko će biti ucijenjen, odnosno ukoliko vam se neki od načina zaštite koje sam pomenula, čini realan, prihvatljiv i bili biste zainteresovani da ga usvojite/razmotrite, voljeli bismo da nas kontaktirate.